neděle 3. března 2013

RC Review-Deklarace smrti


Kniha: Deklarace smrti
Autor: Gemma Malley
Překlad: Milena Hordinová
Nakladatelství: Fragment
Počet kapitol: 27
Rok vydání: 2007, 2013
Anotace:
Velká Británie, rok 2140.

Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - každý obyvatel může mít jen jedno dítě... Kdo zákony poruší, bude potrestán. 
Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. Nyní je označována za "Přebytečnou". Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?

Obrázek o knize: 
Myslíte si že budoucnost je bezproblémová? Omyl! V budoucnosti totiž pravděpodobně hrozí přelidnění, o čemž se v knize pojednává. Musím uznat, že čím více čtu dystopie, tím více se obávám ce se doopravdy stane v budoucnosti. Jestli bude celosvětová deklarace, jestli budou ústavy pro ,,přebytečné"...
To je ovšem jen pouhou spekulací. Co si o tom myslíte vy? :)


Děj:
Ve světě roku 2140 se vše změnilo. Už není takový, jaký ho my známe...
Řekněme si tedy pár faktů které se změnily.

1) Byl vynalezen lék na nesmrtelnost.
2) Lidé mohou mít jen jedno dítě, a to pod podmínkou, že se vzdají nesmrtelnosti.
3) Pokud se rodičům narodí druhé dítě, je to zločin. Rodiče jdou za porušení deklarace do vězení a děti do speciálních ústavů pro ,,přebytečné". s Přebytečnými je jednáno jako z odpadem neužitečným pro zemi. Takto je jednáno i s hlavní hrdinkou patnáctiletou Annou.
...
Anna a ostatní přebyteční bydlí v jednom takovém ústavu jménem Grange hall. Přebyteční jsou učeni nenávidět své rodiče a zvyknout si na to, že jsou neužiteční. Anna je poslušná, vždy udělá, co se od ní čeká. Je označována za vhodnou, čili za přebytečnou, která má šanci na šťastnější život, než u mnohých přebytečných.
 ...
 V Grange Hallu se jí líbí do té doby, než  příjde další přebytečný Petr. On, narozdíl od Anny je samý problém,samý trest a u těch, co řídí Gragne hall nenáviděný. Neustále Anně říká, že je zde  neprávem, že ji rodiče milují a že se odtud musejí dostat. Anna mu zezačátku nevěří ale po čase zbližování mu začne věřit. Oba pomalu zjišťují, že je v Deklaraci skulinka, která se dá obejít, a tak se oba snaží o útěk, aby se dostali k Annininým rodičům. Musí ovšem překročit kupy nebezpečí. Zvládnou to? ...


Hodnocení:
Abych pravdu řekla, na knihu jsem se moc těšila, ale jak jsem ji začala číst moje očekávání se  nevyplnila. Uplně první chybka byl opravdu pomalý rozjezd v knize. Než se vůbec dopracovali k tomu, aby mohli utéct, uběhlo už třičtvrtě knihy. Já od knihy čekala něco jiného, což samozřejmě neznamená, že se mi kniha nelíbila. Líbila! Ale nemohla o ní říct, že je uplně bezvadná. Do knihy se mi mnohokrát moc nechtěloproto jsem ji četla takovou dobu). Ale i tak knihu doporučuji, jako oddechovou dystopii a určitě si ji někdy přečtěte! :)

Děkuji Nakladatelství Fragment, za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete objednat zde.

2 komentáře:

  1. Mne sa páčilo práve to, keď ešte neutiekli 8D To sa mi zdalo zaujímavejšie 8)

    OdpovědětVymazat
  2. Každý má samozřejmě jiný styl :D :) Ono to bylo zajímavé, ale pak, když se to už natahovalo, tak mě to přestávalo bavit :D

    OdpovědětVymazat